Tepalai


Tepalas - bet kokia medžiaga, dažniausiai skysta, kuri naudojama mažinti trinti tarp dviejų paviršių, gerinti sukibimą ir didinti atsparumą dilimui. Tam tepalas įterpiamas tarp dviejų judančių vienas kito atžvilgiu paviršių. Gali atlikti ir papildomas funkcijas - išnešti iš tarpo pašalines daleles ar jas ištirpinti, taip pat - pašalinti trinties metu susidarančią šiluma.
Pagal paskirtį tepalai skirstomi:
  • hidrauliniai (perduoda judesį)
  • varikliniai (automobilių ir kt. varikliai)
    • dvitakčiai
    • keturtakčiai
  • turbininiai (pramoniniai varikliai, turbinos ir siurbliai)
  • elektroizoliaciniai (transformatoriai)
Žinomiausi tepalai - variklinės alyvos, kuriomis tepami judantys transporto priemonių ir panašios galios vidaus degimo stacionarių variklių paviršiai.
Variklinių alyvų sudėtis:
Paprastai variklinius tepalus sudaro apie 90 %  bazinė alyva ir apie 10 % priedų.
Bazinės alyvos rūšys:
  • Mineralinė (išgryninta naftos alyvinė frakcija).
  • Mineralinė - sintetinė (mineralinė alyva apdirbta specialiais būdais, dažniausiai veikta vandeniliu - hidrinta)
  • Sintetinė (pagaminta sintezės būdu chemijos įmonėse: poliolefinai, silikonai, esteriai, anglies fluoridų alyvos ir kt.)
Tepalų priedai mažina trintį, dėvėjimąsi, didina atsparumą korozijai ir oksidacijai, ir kt.
Varikliniai tepalai dažniausiai skirstomi į 3 rūšis:
  • mineraliniai (kurių pagrindą sudaro virš 95 % mineralinės alyvos)
  • pusiau sintetiniai (kuriuose sintetinių priedų, sintetinės arba hidrintos mineralinės alyvos yra daugiau kaip 15 %)
  • sintetiniai (kurie sudaryti išvis be mineralinės alyvos arba jos yra nedideli kiekiai)
Griežtos atskirties tarp šių rūšių pagal sudėtį nėra. Komercinį alyvos apibūdinimą dažniausiai lemia alyvos savybių atitikimas įvairioms specifikacijoms ir markėms. Paprastai, norint pasiekti aukštesnės kokybės alyvos tenka dėti daugiau sintetinių priedų ar geresnės bazinės alyvos.